Blog bertukar wajah dengan theme baru

Posted on 3 min read 81 views

Olaoli dengan theme baru

Selepas 3-4 jam godek-godek akhirnya selesai jugak tukar theme lama kepada yang baru. Theme lama olaoli dibeli dari themejunky lebih kurang setahun yang lepas. Sebenarnya theme tu adalah theme yang sesuai untuk news blogger. Maklumlah bila first time taktau nak pilih yang mana, so pilih yang banyak menyediakan ruang pengiklanan. Namu bila dah setahun berblogging, rasa macam tiada berbakat nak bermarket dan beriklan. Ada juga try letak iklan dari nuffnang dan banner affiliate.

Bila dah setahun ni sebenarnya olaoli.com ni tiada niche yang boleh dikomersialkan hehe..apply adsense pun tak dapat. TQ pada rakan-rakan blogger BBN yang membantu memberi pendapat seperti Nik Khazami ,Syed Shaffizan, Hasrul Hassan dan beberapa orang blogger lain yang sudi buat sedikit analysis untuk melihat punca kegagalan permohonan adsense. Jadi bila difikirkan balik nawaitu blog olaoli.com ni adalah menulis apa yang difikirkan kat hati je, so buat ape buat sesuatu yang diluar kemampuan(buat masa ini). Fokus sekarang hanya kepada skill membina content/artikel. Insyaallah semakin lama mungkin skill menulis semakin baik. Jadi itu adalah antara sebab blog kesayangan ni bertukar theme. Untuk itu aku telah memilih theme yang boleh dikatakan cukup simple?

Minima Design

Design theme ni cukup minima dan nampak simple. Theme Writing aku subscribe di Theme Forest dengan harga sedikit lebih mahal dari theme yang sebelum ini. Namun yang penting ia lebih mudah diuruskan dan nampak tidak berserabut.  Sebab itu theme ni tidak menyediakan ruang atau blok khas untuk pengiklanan. Kalau nak buat jugak mungkin boleh dibahagian sidebar menggunakan text widget.

Pinittheme blog baru

Theme ini memberi keutamaan untuk menulis dan pelawat membaca. Boleh dilihat pada ruangan post yang lebar dengan background putih memudahkan pelawat membaca. Harap-harap lepas ni dapat fokus pada content yang lebih menarik dan belajar lagi tentang keyword research.

Blog Styles Layout

Theme ini juga menyediakan 3 jenis styles untuk kita memaparkan content atau post blog. Buat masa ni aku menggunakan default. Pilihan lain yang disediakan adalah Classic, List dan Masonry. Dengan adanya kemudahan ni bila-bila masa kita boleh mengubah layout mengikut pilihan yang disediakan. Taktaulah orang lain, tapi bagi aku sendiri kadang-kadang rasa jemu kalau 3-4 bulan melihat layout yang sama je. Mungkin blogger otai tidak berasa begitu.

Pinitlayout theme blog

Theme yang Responsive

Kriteria ni antara aspek penting bila seseorang blogger nak memilih theme. Sebab dengan perkembangan teknologi gadget yang pesat, agak jarang orang ‘mengoogle’ pakai laptop atau pc. Kebanyakannya menggunakan smartphone atau tablet. Sekarang ni pun kalau check kat google analytic, 70-80% pelawat olaoli.com menggunakan smartphone dan tablet. Device yang paling banyak membawa pelawat ke olaoli.com adalah dari brand samsung.

Pinittheme blog baru

Faktor itu adalah kriteria yang pertama aku pastikan sebelum melihat kriteria yang lain. Apapun, semua seller theme akan cakap theme yang mereka bina adalah responsive. So apa yang perlu kita lakukan adalah melihat komen positif dari pembeli yang lain.

Pinitscreen-shot-2016-12-22-at-1-01-56-am

Mudah untuk setup

Ya ini juga penting bagi newbie macam aku yang naif pasal coding-coding ni. Lagi pula dah memang plan fokus untuk menulis aje, buat ape guna theme yang nampak susah nak di setup. Bukan tak teringin guna theme-theme menarik yang lain, tapi bila difikirkan kembali, sat lagi kalau dah beli tak tahu nak setting, tak pasal-pasal kena keluar lagi kos upah orang buat.

Kesimpulan

Selain memang dah hanya mau fokus untuk menulis content, ianya juga adalah disebabkan azam baru sempena menjelang 2017 untuk lebih serius dan aktif menulis dan cuba menghasilkan artikel-artikel yang menarik dengan maklumat berguna. Mungkin juga dapat membantu pembaca menyelesaikan masalah. Ada beberapa tambahan kali ini dengan penambahan ruangan instagram, twitter dan facebook page. Instagram dan twitter dah lama wujud cuma tidak aktif. Manakala facebook page pula baru je di bina dan setakat ni hanya sorang je follower hehe..

Poket di keringkan oleh DIY
​DIY. Selalu kita dengar word DIY. Mula-mula dulu tak berapa paham sangat sebab ingatkan nama kedai tu sesaje letak nama DIY. Rupa-rupanya ia adalah singkatan dari Do It Yourself. Kedai DIY
Pengalaman nyawa dihujung tanduk
en
5 langkah bina blog self-hosted
​Langkah-langkah membina blog
​Post ni nak dikongsikan dengan mereka-mereka yang nak buat blog tapi taktau cara nak buat. Sesetengah orang sanggup mengupah orang lain setupkan blog yang
4 jenis hutang punca masalah kewangan
​Hi, selamat malam kepada pembaca olaoli.com. Post hari ini nak sentuh tentang 4 perkara yang menjahanamkan kewangan anda. Sebenarnya ada lagi, tapi 4 inilah yang paling banyak dialami
Keburukan makan maggi secara keterlaluan
Dulu satu ketika aku bergelar seorang budak U.
Belajar di UiTM Arau tahun 2000-2003 course diploma in plantation industry management.
Course ini membekalkan graduan untuk bekerja
Meja blogger hingusan olaoli
Meja Kerja Blogger
Siapa itu blogger? 
Siapakah yang layak dipanggil blogger?
Pada pendapat teman blogger bermaksud sesiapa yang ada blog/website dan menulis tentang berita, pendapat, pengalaman,
Buat duit sebagai penulis – Panduan Menjadi Penulis Bebas
​Minggu lepas setelah sekian lama tidak membeli ebook tiba-tiba teman teringin dan tertarik untuk membaca sebuah ebook yang telah di promosi ke emel teman iaitu
(Visited 83 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
Pinit
  • jarang ada blogger yg terus lulus adsense.. tahniah kerana ingin menaiktaraf blog. good luck

  • >
    Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

    Enjoy this blog? Please spread the word :)