Ketahui post paling popular di blog anda dengan Google Analytic

Posted on 2 min read 134 views

Post paling popular dengan Google analytic

 

Khas untuk blogger yang masih newbie, post ni aku nak share cara bagaimana nak tahu yang manakah post di blog korang yang paling popular. Apa maksud paling popular? Maknanya post yang paling banyak dapat pageview atau pelawat yang membaca.

 

Sebelum tu aku nak jelaskan kepentingan atau kelebihan jika seorang blogger mengetahui post terbaik yang pernah beliau hasilkan.

 

Pertama bagus dijadikan idea untuk menghasilkan post baru yang mempunyai niche sama atau perkara yang sama. Misalnya post paling banyak page view di blog olaoli.com ini adalah Perjanjian Sewa Rumah. Jadi aku hasilkan artikel lain yang boleh related dengan post tersebut seperti artikel Sikap Penyewa Yang Tidak Bertanggungjawab. Kemudian buat link dari post popular tersebut pergi ke artikel baru tu. So boleh kurangkan sikit bounce rate.

 

Kedua apabila kita ketahui artikel yang ramai pengunjung, boleh jadikan ia tempat untuk collect email subsriber. Untuk yang ini memang dah ada dalam perancangan aku, namun masih belum buat sebab tak bersedia untuk menanggung kos memandangkan blog ni belum mempunyai pendapatan yang stabil.

 

Ketiga adalah monitize post tersebut. Antara yang biasa mana-mana blogger buat adalah letak link atau banner affiliate. Pastikan jugak produk affiliate itu ada berkaitan dengan post tersebut. Kemudian yang ada akaun google adsense boleh letakkan adsense korang kat dalam post tu. Tapi aku sendiri pun takda akaun adsense, sampai sekarang tak approve(sedih tui).

 

Langkah-langkah menggunakan Google Analytic untuk lihat post terbaik

 

Mula-mula dah semestinya korang perlu login masuk ke google analytic menggunakan akaun gmail yang korang dah daftar.

Pinitpost popular dengan google analytic

Kemudian pilih date range data yang korang nak tahu. Pilihan tempoh tu ikut sukahati koranglah nak berapa hari. Ada orang yang guna data sebulan, ada yang seminggu dan ada yang cuma mahu data sehari je. Sebagai contoh kat atas data sehari pada 15.8.2017.

Pinitpost popular dengan google analytic

Lepas tu pergi ke bahagian kiri dan pilih Behavior.

Pinitpost popular dengan google analytic

Pilih site content dan pilih all pages.

Pinitpost popular dengan google analytic

Akhir sekali korang akan nampak ruangan di sebelah kananya. Kat situ korang boleh lihat jumlah pageview tertinggi mengikut ranking.

Pinitpost popular dengan google analytic

Berdasarkan data di google analytic tu, pageview di blog olaoli.com pada 15/8/2017 adalah 166 dan paling banyak dari post tentang Pengalaman Batuk Teruk. Untuk pengetahuan anda juga, kita boleh gunakan plugin google analytic dan ianya lebih mudah sebab tak perlu nak login google analytic lagi. Korang boleh pantau di dashboard blog je. Harap post ini dapat membantu sesiapa yang mungkin masih tak tau lagi cara nak check post paling popular di blog.

(Visited 98 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
Pinit
  • Terima kasih sangat bermanfaat sharing artikel ini, kena rajin hari-hari check kalau nak main keyword untuk SEO betul tak?

  • itulah malas nak login google analytic..hehe

  • perkongsian yang cukup menarik…

    saya kadang-kadang tidak kisah pun dengan perkara ini..

  • Thanks for this info. Baru nak belajar. Bagus untuk SEO kan ..

    Mohon tunjuk ajar sifu ..

  • Memang penting untuk tahu artikel mana satu yang paling hot dan yang paling popular yang pernah kita terbitkan. Benda ni ibarat pintu masuk ke laman blog kita. Jarang ada pengguna internet yang masuk ke blog kita melalui homepage, kalau pembaca tersebut memang tak kenal kita.

  • >
    Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

    Enjoy this blog? Please spread the word :)