Sakit Gastrik Pengalaman Yang Menyeksakan - Olaoli.com

Subscribe untuk menerima post terkini dari OlaOli.com

 

First name

 

E-mail address

 

Sakit Gastrik Pengalaman Yang Menyeksakan

Sakit Gastrik

Satu ketika dulu, aku menghidap sakit gastrik yang sangat teruk. Ketika tu aku berbadan besar (obesiti) seperti yang aku pernah post sebelum ini iaitu diet nak kuruskan badan. Sakit gastrik ni kebiasaanya berpunca dari mengambil pemakanan yang tidak seimbang, kurang makan, melambat-lambatkan makan dan makan sesuatu makanan dengan terlalu ekstrem. Misalanya suka makan makanan yang pedas dan masam. Bagi sebahagian orang bukan islam adlah akibat pengambilan minuman keras seperti beer yang berlebihan.

sakit gastrik

Sakit Gastrik yang aku alami ni mungkin berbeza sedikit dengan orang lain. Aku tidak mengalami sebarang simtom kesakitan pada perut. Sesetengah pesakit gastrik akan mengalami kesakitan pada perut sehingga ada yang perlu dirujuk ke hospital. Tetapi apa yang aku alami ialah simtom yang menyerupai pesakit jantung. Antara simtom yang aku alami ialah badan berpeluh sejuk, nafas jadi pendek, dada rasa menyucuk-nyucuk, dada berdebar-debar, kaki jadi lemah, tekak rasa loya nak muntah dan perasaan jadi seperti cemas. Memang bila di google di internet memang sangat menyerupai simtom pesakit jantung. Masa tu perasaan aku hanya Allah sahaja yang tau bila mengenangkan muda-muda dah kena sakit jantung.

 

Merujuk kepada Doktor

Satu malam aku teruk kena gastrik sehingga nafas tinggal setengah je. Isteri bawa aku ke unit emergency  di hospital. Masa tu la aku doktor buat pemeriksaan jantung aku guna mesin ECG. Result pemeriksaan  menunjukkan jantung aku 100% normal tiada sebarang masalah. Kemudian doktor bagi aku minum sejenis ubat yang macam gaviscon tu. Selang 10 minit aku mula bersendawa panjang berkali-kali. Selepas sendawa tu lah aku mula berasa pulih dan hilang rasa sesak nafas. Doktor confirmkan yang aku menghidap gastrik dan badan aku terlalu banyak asid sehingga tubuh terasa lemah dan sangat lesu walaupun tak buat apa-apa aktiviti berat.sakit gastrik

Sejak itu aku mula memakan ubat gaviscon hampir setiap pagi sebelum ke tempat kerja. Tapi nak menghilangkan gastrik bukan semudah itu. Sampai satu masa gaviscon dah tak memberi kesan lagi. Dan dari situ lah aku mula berdiet dengan dibantu oleh isteri tersayang. Untuk mengatasi sakit gastrik mestilah dimulai dengan mengambil diet yang baik dan seimbang. Dalam tempoh berdiat hampir setiap malam aku terbaring lemah sebab gastrik biasanya kena waktu pagi dan malam. Tetapi selepas lingkungan pukul 9-10 malam kebiasanya aku akan termuntah, kemudian barulah aku kembali lega. Itulah rutin aku selama 2 bulan.

Mengubati gastrik

Selain berdiet, aku juga berikhtiar dengan mengambil ubatan yang sesuai untuk mengubati gastrik aku. Ubatan aku lebih kepada tradisional memandangkan ubat yang doktor bagi dah tak berkesan. Ubatan tradisional ni aku lebih refer kepada perubatan cina yang banyak menggunakan gabungan akar kayu, itupun atas nasihat seorang blogger yang pernah berkongsi masalah beliau dalam satu post tapi aku tak ingat sebab dah lama. Untuk minuman aku amalkan minum susu kambing setiap pagi dari brand purenat. Alhamdulillah diet seimbang yang berpaksikan herbalife, ubatan tradisiona dan susu kambing, aku berjaya mengurangkan sakit gastrik sehingga 95%..pandai pulak aku main peratus ni..

Kesan sakit gastrik

Sakit gastrik ni memberi kesan yang sangat teruk pada aku. Kerapkali aku terpaksa mengambil cuti sakit untuk berehat di rumah. Jarang-jarang aku dapat melayani anak-anak belajar terutama waktu malam. Kalau kena outstation memang aku kena minta tolong kawan replace, sebab tak confident nak gerak jauh sorang-sorang. Kadang-kadang tengah drive gastrik aku datang terpaksa lah aku parking tepi jalan baring dulu dalam kereta tunggu sampai lega. Kalau tak nak tekan pedal pun kaki menggeletar.

Kesan Gastrik kini

Walaupun kini aku dah sihat dan boleh bekerja dengan baik, tetapi penyakit gastrik ini tidak lah pulih 100%. Sesekali kalau aku extreme makan makanan yang pedas, memang terasa badan lain. Makanan masam memang aku dah tak sentuh dan takmau lagi sentuh. Bukan setakat makanan yang masam, air yang masam pun aku dah tak minum. Pada korang yang ada gastrik, lebih baik berubat segera, kalau dibiarkan takut jadi ulcer gastrik dalam perut. Kalau itu berlaku korang kena la dapatkan rawatan endoscopy yang masukkan kamera dalam perut.  Seorang rakan aku cerita prosedur endoscopy ni sekejap dalam lingkungan 8 minit sahaja, tetapi sakitnya hanya Allah yang tau. Jadi marilah kita sama-sama menjaga kesihatan kita agr sentiasa sihat dari segala jenis penyakit dengan mengamalkan diet pemakanan yang seimbang.

(Visited 1,184 times, 1 visits today)
share
9 Responses

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge