Gambar sunset di pantai - Olaoli.com

Subscribe untuk menerima post terkini dari OlaOli.com

 

First name

 

E-mail address

 

Gambar sunset di pantai

Hujung-hujung minggu adalah masa lapang di mana jika ada ruang aku akan melayan hobi-hobi. Macam yang dah diceritakan di post tahun lepas, aku ni banyak hobi. Semua hobi tu memang kesukaan aku untuk mengisi masa lapang. Samaada hobi itu bersama kawan, atau bersama keluarga ataupun bersendirian. Minggu lepas aku ambil gambar sunset di pantai bersama isteri. Tinggal anak kat rumah dengan pengasuh, time papa n mama berdating sambil layan hobi. Ok sebelum tu ini ialah senarai hobi-hobi aku:

  1. pasang mokit
  2. memancing
  3. main kereta kontrol dengan anak-anak
  4. layan dslr
  5. game dota2

Antara 5 tu, yang paling kerap adalah Dota 2 sebab main kat bilik je. Kalau tak dapat keluar rumah(disebabkan hujan atau apa2 yang lain) maka aku akan hadap dota 2 je. Keduanya ialah pasang mokit. Yang ini sekali aku hadap start dari asar sampai ke maghrib la. Pasang mokit ni rasa kusyuk tak perasan dah berjam-jam.

Tangkap gambar sunset di pantai

Hujung minggu lepas aku pergi ke pantai untuk ambil gambar sunset. Agak lama dah dslr aku tak beraksi dan hanya menghabiskan masa lapang di dalam dry box. Bila dah lama tak main ni rasa macam lupa-lupa sikit setting yang sesuai. Terpaksalah try and error semula. Isteri pun terbuka hati melayan kehendak aku(meneman) ke pantai.

Seperti biasa D7000 dan D3000 akan adalah gear yang aku ada. Isteri guna D3000 dan aku guna D7000. Sampai pantai dalam pukul 5.00 petang dan singgah kedai minum petang dulu sementara nak tunggu sunset. Seperti biasa pantai kat sini tak ramai sangat orang, jadi agak mudah nak setting tripod dan dslr. Aku ni jenis pemalu, ada rasa segan bila usung dslr dan tripod kat tengah-tengah orang ramai. Taktaulah kenapa.

Kelengkapan untuk ambil gambar sunset di pantai

Selain D7000 dan D3000, aku menggunakan beberapa alatan lain yang agak penting. Pertamanya filter jenama cokin. Filter yang aku biasa guna untuk shoot pemandangan ni biasanya yang biru untuk menampakan kebiruan langit dan warna merah untuk menampakkan kekuatan sinaran matahari terbenam.

gambar sunset di pantai

Kemudian semestinya adalah tripod. Tripod ni penting untuk mengelak gegaran masa tekan shutter. Selain tu sebab lain nak elak gambar senget sebab kadang-kadang tangan kita menggeletar. Last sekali adalah remote untuk trigger. Biasanya bila guna liveview bersama remote ia akan lebih memudahkan berbanding tekan shutter button sendiri. Lagipun untuk ambil gambar sunset sebaiknya menggunakan live-view untuk menghindari kerosakan mata kerana melihat secara terus sinaran cahaya matahari.

Software edit gambar

Software yang aku guna adalah Aperture yang di beli dari Apple apps store. Sebelum tu aku ada guna lightroom 4. Apa yang dapat aku bandingkan adalah penggunaan Aperture lebih mudah dari lightroom 4. Dari segi harga pun tak banyak beza.

Bagi orang yang tak berapa cekap dan bijak macam aku ni, lebih baik pilih yang mudah. Kalau photoshop lagilah aku fail.

Gambar pemandangan sunset di pantai

Hampir pukul 7.30 baru lah bergerak pulang ke rumah. Tapi perjalanan tak jauh pun sekitar 20-30 minit je. Ok kat bawah aku attach gambar dari aku yang tak pro..

gambar sunset di pantai

gambar sunset di pantai

gambar sunset di pantai

gambar sunset di pantai

gambar sunset di pantai

Gambar isteri yang nak pose jugak

gambar sunset di pantai

ni gambar masa matahari terang lagi dalam pukul 5 begitu

gambar sunset di pantai

ni gambar dari tempat yang berbeza

gambar sunset di pantai

 

(Visited 22 times, 1 visits today)
share
4 Responses

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge