Tempat menarik di Teluk Intan

Posted on 4 min read 159 views

Salam semue. ​Kali teman nak menulis tentang asal usul teman. Pelik tak sebab ape ganti name diri kali ni teman? Ini la ceritenye...teman nak mengisahkan yang teman ni orang Perak Darul Ridzuan. Ye teman ni berasal dari Teluk Intan. Tau ke Teluk Intan kat mane? Teluk intan ni berada dalam daerah hilir perak dan antara paling selatan. Nak pergi Sabak Bernam dari Teluk Intan ni dalam 40 minit aje.

Se​belum tu teman kena kenalkan keturunan teman ni dulu cewah. Teman adalah campuran orang Melayu, Acheh dan Minangkabau. Mak teman original melayu tanpa sebarang kawin campur setakat yang diketahui le. Arwah ayah teman campuran minang dan Acheh. Minang sebelah bapanye dan Acheh sebelah maknye. Tapi dalam diri arwah ayah teman pengaruh minangkabau lebih kuat. Adat perpatih masih diamalkan termasuklah pemberian harta.

​Daerah Teluk Intan

Walaupun teman mengatakan teman ni asal Teluk Intan tetapi parlimen teman adalah Pasir Salak dan Dun Kampung Gajah. Kalau dibandingkan jarak antare pekan kampung Gajah dengan pekan Teluk Intan ke kampung teman ni, Teluk Intan lebih dekat.

Pinitsejarah teluk intan

Sebab itu teman katekan teman ni orag teluk intan dan bukan kampung gajah. Ate kome paham ke teman cerite ni. Kalau tak paham tak ngape, bace je sampai habih. Kampung teman pulak berade dikawasan mukim Teluk Bharu 8 kilometer selepas jambatan Sultan Yusof menghale ke Setiawan.

Kat Teluk Intan ni YB nya sentiasa bertukor-tukor. Kadang MCA dan kadang DAP. Tapi yang benornye bandor Teluk Intan semakin maju dan sangat berbeze kalau dibandingkan dengan 20 tahun yang lepas. Teman tengok mane-mane parti yang berkuasa di Teluk Intan semua berikan fokus yang bagus untuk membangunkan bandor ni.

​Sejarah Telu​k Intan

Sejarah name Teluk Intan ni bermule bila diterokai oleh seorang jande yang bername Mak Intan. Kemudian ramai orang datang bersame menerokai Teluk Intan seperti orang jawe, orang banjar, orang melayu dan suku-suku lain yang kebanyakanya dari tanah Sumatera. Sehinggalah tempat itu di kenali Pekan Teluk Mak Intan. Tapi bila datang orang british ke sini nam​e Teluk Mak Intan telah ditukor namenye kepada Teluk Anson sempene dengan name Gabenor british ketika itu. Kemudian pada tahun 1982 iaitu tahun kelahiran teman, nama bandor tu ditukar semule kepade Teluk Intan.

​Daya tarikan Teluk Intan

Kat Teluk Intan ni yang menjadi ingatan orang adalah bile dikaitkan dengan menare jam senget. Mike ingat Menara Pisa je senget, kat Teluk Intan pun ade menare senget. Asalnya menare tu dibina selain untuk waktu juga sebagai tangki simpanan ayor untuk bekalkan air ke pekan Teluk Intan. Dulu kat menare tu ade pasar ikan, sekarang dah jadi dataran. Kat dataran tu macam-macam aktiviti dijalankan dan sentiasa meriah. Dulu kat Teluk Intan tak ramai orang, sekarang berkali ganda sibuknya.

Pinitmenara senget teluk intan
Pinitmenara senget teluk intan

​Batu hidup Teluk Intan

Selain menare senget, kat Teluk Intan ade satu batu hidup. Dikatekan batu tu semakin membesor dari sehari ke sehari. Tapi tak pasti le sekarang ni ada lagi ke idok. Last teman tengok saiznya sebesar kereta kancil. Kedudukan batu tu dekat simpang empat sebelum masuk ke pekan Teluk Intan. Menurut cerite arwah opah teman dulu, masa dia kecik batu tu saiznya dalam setengah saiz yang sekarang. Batu tu di letak kat situ oleh British untuk memperingati tentera british yang terkorban di era perang Dunia pertame.

​Istana Raja Muda di Teluk Intan

Kat Teluk Intan ada satu Istane terbiar bersemak dan rosak tidak dijage dan diperbaiki. Turun temurun mane-mane Raja Muda Perak akan bersemayam di Istana ini. Kali terakhir adalah sehingge tahun 1987 apabila Raja Muda Perak ketika itu meninggal. Raja Muda Perak

Pinitsejarah teluk intan

​berikutnya iaitu Raja Nazrin(sekarang Sultan Nazrin Sultan Perak) tidak lagi bersemayam di istana tersebut. Sejak itu Istana ini ditinggalkan terbiar tanpe ade sebarang usaha untuk menjagenye.

​Restoren Nasi Lambai​

Satu lagi yang bersejarah di Teluk Intan ini adalah sebuah restoren yang survive berdekad-dekad iaitu Nasi lambai-lambai. Kenape di panggil nasi lambai-lambai? Mengikut kate arwah opah teman, kedudukan restoren lambai-lambai ni betui-betui berade di tebing Sungai Perak dan jeti utame Teluk Intan. Kalau kome nak tau, medium pengangkutan utame rakyat hilir perak dahulu kale untuk ke Teluk Intan adalah berperahu dan bersampan.

Tempat untuk 'parking' perahu dan sampan adalah di jeti Teluk Intan. Jadi bila orang naik dari sampan ke jeti untuk pergi ke pekan, mamak Restoren Nasi Lambai-lambai akan melambai memanggil orang ramai untuk makan kat situ. Dari situlah dikatakan ia mendapat nama Lambai-lambai. Arwah opah teman elok je kenal dunia dia dah tau dah Restoren tu. Arwah opah lahir tahun 1930. Maknanya restoren nasi lambai-lambai dah berusia hampir 90 tahun.

Pinitnasi lambai lambai
Pinitnasi lambai lambai

Sejarah Hitam Teluk Intan

Bandor ini juga pernah menjadi saksi pertempuran di beberapa zaman. Antara yang penting adalah pertempuran antare tentera British menentang tentera jepun. Seterusnya menjadi saksi kepada pertempuran maut antara kaum ketika Komunis memerintah 14 hari. Di sungai Perak di daerah Teluk Intan juge menyimpan sejarah pembunuhan antara kaum melayu, banjar, jawa dengan kaum cina. Sehingga wujud satu kampung Cina di hujung Teluk Intan selepas kaum cina ketika itu berkumpul selepas tak ade lagi tempat untuk lari.

Di Teluk Intan ini masih lagi ada sikap tidak mempercayai antar​e kaum sehingga kini. Terutama di beberapa kawasan yang menjadi medan pertempuran seperti kampung banjar. Namun kini teman lihat ia tidak lah sepanas dulu lagi. Antara kaum sudah mula boleh bertolak ansur asalkan patuh dan setia kepada kontrak sosial yang telah dimeterai 70 tahun dahulu.

​Itulah sedikit sebanyak tempat asal-usul teman dari lahir dan membesor. Tapi teman dah dekat 12 tahun merantau jauh dari tempat kelahiran teman ni. Insyaallah satu hari nanti bila dah lama merantau balik le teman ke daerah teman tu semule.

Pinitolaoli

Asal usul teman adalah dari Teluk Intan. Sebuah bandar kecil tetapi sekarang ni semakin maju berbanding pekan-pekan lain dikawasan Hilir Perak. Teman ni taklah pekat sangat loghat Peraknye mungkin sebab teman ni dari habis je SPM tak duduk Perak dah

(Visited 73 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
Pinit
  • teman rase nak gelak pun ade bace artikel ini..

    bukan nak memperli tapi teman rase seronok le pulak hehehehe..

    duluan mase bujang teman ada kawan orang Perak ..

    tapi tak le teman ingat lagi same ade die orang Teluk Intan atau Tanjung Malim..

    • kat perak ni ada 3 loghat. teman ni loghat perak hilior. kalau kat utara lain kalau kat parit lain lagi

      • oh macam tu…

        biasa la bro..

        lain tempat lain orangnya..

        hahahaha

  • >
    Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

    Enjoy this blog? Please spread the word :)