Bisnes dari rumah yang menguntungkan

Posted on 6 min read 67 views

Dunia sekarang sangat berbeza dari dulu. Jika dahulu kalau tidak keluar bekerja alamatnya dapur tak berasap, satu keluarga kebulur tak makan. Namun hari ini dah berbeza kerana duduk di rumah tak keluar pun tetap boleh mencari rezeki untuk keluarga.

Malah adakalanya pendapatan mereka yang bekerja dari rumah jauh lebih besar dari orang yang bekerja dan bekerjaya. Artikel ini akan berkongsi jenis-jenis perniagaan dari rumah yang menguntungkan sesuai untuk suri-suri rumah ataupun sesiapa sahaja. Ada juga idea ini yang berkaitan dengan perniagaan internet sama seperti post Idea Perniagaan Internet.

Selalu dengar keluhan seperti ini:

  • "aku menganggur, susah nak cari kerja zaman ni".
  • "manalah nak cari duit ni kerja pun gaji berapa sen"
  • "tak kawinla aku sampai tua..susah nak cari duit. ni semua salah kerajaan!!"
  • "tertutuplah impian aku nak kawin lagi..duit punya pasal la ni"
​Rezeki Allah ada di mana-mana, asalkan kita berusaha

Bisnes makanan dari rumah yang menguntungkan

​Jika anda pandai masak..inilah masanya jana kewangan yang menguntungkan. Apa yang perlu dilakukan adalah mendapatkan order terlebih dahulu dan kemudian membuat penghantaran. Sekarang delivery makanan ke rumah atau ke tempat kerja sudah jadi perkara biasa dan memang mendapat permintaan yang menggalakkan.

Pinitperniagaan dari rumah yang menguntungkan

Isteri selalu order makanan diminta hantar kerumah terutama tengahari sebab nak balik masak untuk anak-anak tak sempat.

Perniagaan delivery makanan ni bukan sahaja hantar makanan ke rumah malah ke pejabat, ke kilang dan ke mana-mana sahaja. Tetapi anda perlu bijak untuk meletakkan cas delivery terutama jika jarak yang agak jauh.

Kalau dulu istilah delivery makanan ni yang kita bisa dengar adalah service dari Mcdonald dan pizza hut. Tetapi sekarang rasanya delivery oleh peniaga biasa lebih banyak dari pizza hut kot. So jangan lepas kan peluang ini jika anda memang mempunyai skill dan resepi yang sedap. Yang penting jangan takut mencuba.

Bisnes ayam kampong

Bisnes ayam kampong ni kalau orang tak tahu memang akan cakap leceh dan tidak menguntungkan. Tapi bagi orang yang tahu macam aku bisnes ayam kampong sangat menguntungkan.

Masa kecil-kecil dulu memang inilah antara ekonomi keluarga kami. Ayam kampong setahun dah boleh dijual. Berbeza dengan ayam daging, ternak ayam kampong kosnya rendah. Makanan tak perlu disediakan…paham-paham lah ayam kampong macam mana. Tak payah nak pasang lampu tidur. Cuma perlu sediakan reban je supaya dia tak terbang dan tidur kat tangga rumah.

Pinitperniagaan dari rumah yang menguntungkan
Pinitperniagaan dari rumah yang menguntungkan

Kebiasaanya pembeli akan minta kita sembelih dan bersihkan sekali bulu semua. Yang ini perlu pengetahuan tapi kalau tak boleh beritahu je pada pembeli supaya dia buat sendiri. Kalau kita dapat sediakan semua tu biasanya harga yang dibayar lebih tinggi. ​

Permintaan dari orang cina sangat tinggi untuk ayam kampung. Orang cina ni memang suka makan ayam kampong. Masa kami sekeluarga bela ayam kampong kebanyakan pembeli adalah orang cina. Tambahan kalau nak dekat tahun baru cina, boleh kosong reban dibuatnya. Idea bisnes ayam kampong ni hanya orang kampong je boleh buat. Kalau anda duduk kat kawasan perumahan jangan dibuat nanti mengamuk jiran tetangga.

Bisnes potong rumput

Seterusnya jika anda ada sebuah mesin rumput maka inilah masanya untuk ambil upah kerja potong rumput. Aku letak bisnes potong rumput ni dalam perniagaan dari rumah yang menguntungkan sebab kerja ni memang boleh dapatkan hasil yang besar. Dengan kadar upah RM30 untuk sebuah rumah dan purata 3 buah rumah sehari dijangka hasil adalah antara RM2k ke 3k sebulan. Cari upah potong rumput bukan bermakna kita perlu berjalan-jalan seharian dari rumah ke rumah.

Apa yang perlu dilakukan untuk mencari upah adalah dengan promosi di internet samaada di FB, group whatsapp/telegram, blog jika ada, mudah.my dan lain-lain lagi. Jangan sesekali terlupa untuk memberikan no telefon anda kepada setiap customer kerana kemungkinan mereka mendapatkan khidmat anda adalah tinggi. Kalau rumput panjang aku akan cari tukang potong rumput melalui page atau group FB aduan rakyat setempat.

Pinit

Facebook page aduan rakyat asalnya dicipta untuk memudahkan penduduk membuat laporan supaya YB atau pihak berkuasa akan dapat ambil tindakan, tetapi kini page aduan rakyat banyak digunakan sebagai medium pemasaran.

Bagi aku ia bukan masalah kerana dengan jumlah follower berjumlah sehingga berpuluh ribu memang ada permintaan terhadap sesuatu services atau produk. Pakcik yang selalu datang rumah potong rumput umurnya dah menjangkau 60an, orang kampong tapi ada jugak akaun facebook. Katanya facebook anak. Sehari pakcik tu boleh dapat antara purata 2-4 buah rumah dengan bayaran antara 30-50 mengikut jenis/saiz halaman rumah.

Ambil upah welding

Ini berdasarkan kerja yang dibuat oleh adik ipar. Bagaimanapun kerja welding ini perlu kepakaran penggunaan mesin dan cara mematri. Adik ipar aku belajar mematri di Giat Mara dan alhamdulillah memang boleh dikatakan satu perniagaan dari rumah yang menguntungkan. Sentiasa akan ada orang  yang datang hantar barangan untuk dipatri. Antaranya yang aku  pernah lihat seperti wheelbarrow, buaian, cangkul, sabit sawit, exzos motor, grill rumah dan tempat letak bunga.

PinitBagi aku ia bukan masalah kerana dengan jumlah follower berjumlah sehingga berpuluh ribu memang ada permintaan terhadap sesuatu services atau produk.

Jika anda ada kepakaran ini mematri, ianya hanya perlukan kos antara RM400-700 untuk membeli welder machine. Ini jenis portable mudah diangkat ubah dan kadang-kadang boleh dibawa kerumah orang untuk welding. Eh kalau ada yang tak tau welding tu ape boleh rujuk artikel disini.

Pinitperniagaan dari rumah yang menguntungkan

Dropshipper

Rasanya semua orang tahu apa itu dropship. Dropship merupakan satu peluang menjana duit tanpa perlu mencari atau menghasilkan produk sendiri. Ambil produk orang yang dilihat mempunyai permintaan tinggi dan kita promote. Letakkan harga lebih tinggi untuk mendapatkan keuntungan.

Pinit

Apabila dapat order, hubungi pengeluar produk dan minta hantar produk berkenaan ke alamat pembeli tanpa pembeli tahu yang kita bukanlah owner produk tersebut.

Aku memang suka dengan dropship ni. Dahulu aktif di ebay menjual produk dropship dari china seperti aliexpress dan artsnow. Cuma jika jual di ebay kita akan dikenakan kos listing item. Tetapi ia tetap menguntung dan menyibukkan..hehe

Freelancer

Freelancer adalah satu lagi perniagaan dari rumah yang menguntungkan kerana biasanya pulangan yang diterima untuk setiap job adalah besar. Blog olaoli ini pernah dapat 4 job(tak banyak pun) untuk menghasilkan artikel berbentuk cerita pengalaman yang di bayar antara RM200 ke RM450 untuk 500-1000 patah perkataan.

Freelancer buka tertumpu hanya kepada penulisan sahaja, banyak lagi skill yang boleh dipasarkan seperti logo designer, blog comment, seo dan promosi. Untuk jadi seorang freelancer anda perlu promosi diri anda di banyak tempat seperti forum, media social, facebook dan yang pasti anda juga perlu mempunyai blog untuk memaparkan kerja anda.

Blogging

Dalam banyak-banyak teknik buat duit secara online, blogging mungkin antara teknik paling tua. Blogging ni anda perlu ada pc/laptop dan talian internet. Sediakan posting dari semasa ke semasa. Pastikan gaya penulisan anda semakin baik dan belajar menguasai ilmu seo.

Walaupun blog diketahui pada asalnya lebih kepada perkongsian ilmu pengetahuan dan pengalaman, tetapi kini ramai blogger yang berjaya menjana pendapatan dari blog mereka. Kebanyakannya adalah hasil dari pengiklanan yang dilakukan di blog masing-masing. ​

PinitBagi aku ia bukan masalah kerana dengan jumlah follower berjumlah sehingga berpuluh ribu memang ada permintaan terhadap sesuatu services atau produk.

Apabila sudah ada ramai pelawat maka anda sudah boleh mula menjadi seorang internet marketer untuk produk-produk affiliate. Sediakan review mana-mana produk affiliate yang ada permintaan.

​Jangan lupa untuk mohon akaun google adsense atau nuffnang atau innity. Google adsense misalnya setiap kali pelawat klik mana-mana iklan adsense di blog tersebut, anda akan mendapat komisyen.

​Kesimpulan perniagaan menguntungkan dari rumah

Kesimpulanya adalah tidak relevan untuk menyatakan yang duit hanya boleh dapat melalui kerja hakiki. Kenyataan tu dah tak relevan lagi dengan dunia sekarang. ​Dengan arus kemodenan dari segala segi dan pertambahan jumlah penduduk serta peningkatan taraf hidup, peluang mencari dan menjana pendapatan ada di mana-mana.

Sedangkan ulat dalam batu pun boleh hidup inikan manusia yang diberi akal untuk berfikir.​ Yang penting dalam mencari rezeki adalah kesungguhan dan keihklasan​ untuk mendapatkan keberkatan. Sentiasa bersabar dan bersyukur terhadap apa yang diberi oleh Allah Taala. Kalau tidak semakin hari rezeki akan jadi semakin sempit.



Pinit

​Admin share tentang beberapa perniagaan dari rumah yang menguntungkan sebab ada beberapa emel yang admin terima meminta pendapat apakah bisnes yang mereka boleh buat kerana masih menganggur di rumah. Jadi artikel ini dikongsikan untuk membantu mereka yang tidak berkerja atau masih mencari kerja.

(Visited 69 times, 1 visits today)
Shop The Post
  • menarik artikel ini..

    dikupas dengan penuh teliti dan cermat…

    bisnes potong rumput best juga…

    dapat RM100 sehari dah boleh menyamai kerja pengawai di bank

    • ya bro hanafi. dengan marketing yang baik memang boleh buat duit. Tambahan lagi kalau khidmat bagus, pasti customer akan sentiasa cari kita

      • bagi lagi servis more than expectation ..tentu mereka akan jadi pelanggan tetap

        kayo kita hahahaha

  • Betul tu. Ulat dalam batu pun boleh hidup inikan pulak manusia yang tuhan dah bagi semua lengkap. Nak tan nak je usaha cari duit.

    • ya betul tu. tapi ramai manusia yang lebih teruk dari ulat. sebab itulah banyak jenayah ragut, curi dan rompak berlaku.

  • >