Subscribe untuk menerima post terkini dari OlaOli.com

 

First name

 

E-mail address

 

Pelaburan Terbaik terkini

Pelaburan Terbaik untuk kita

Andai anda seorang yang baru mula bekerja dan stabil dari segi kewangan, ada beberapa jenis pelaburan terbaik yang boleh anda fikirkan. Dalam dunia  yang semakin moden seseorang sepatutnya memiliki sekurang-kurangnya 4 jenis pelaburan. Pemilihan pelaburan mestilah pada pelaburan yang paling minima risiko untuk rugi dan sebaik-baiknya hindarkan dari terlibat dengan pelaburan yang high risk kecuali anda sememangnya pakar, berpengalaman dan berpengetahuan.

Pelaburan Terbaik pertama – Unit Amanah ASB

Sebagai orang muda yang mula bekerjaya di tahun pertama, Unit amanah adalah tempat yang sesuai untuk anda pelaburan terbaikmemulakan pelaburan. Buat simpanan antara10-20% dari gaji ke dalam akaun ASB. Cuba disiplinkan diri dengan mengelakan membuat pembelian yang memerlukan komitmen bulanan yang tinggi seperti kereta. Jika terpaksa memiliki kereta, boleh dipertimbangkan untuk membeli kereta terpakai yang lebih murah harganya. ASB akan memberikan anda dividen setiap tahun beserta bonus dan kebiasaanya tidak kurang dari 7% setahun. Ia adalah satu jumlah yang agak banyak jika dibandingkan dengan simpanan lain seperti tabungan di bank yang faedahnya kurang dari 3%. Tambahan pula ASB tidak mengenakan caj setiap kali anda mendeposit ke akaun.

Simpanan di ASB juga lebih baik berbanding dengan simpanan di unit trust seperti di public mutual atau cimb dali equity yang mengenakan caj antara 5.5% ke 6%. Ia juga mempunyai risiko kejatuhan harga saham dan tidak mendapat bayaran dividen jika prestasi saham merudum.

Pelaburan Terbaik kedua – Emas dan Silver

pelaburan terbaik emasDalam masa yang sama, anda boleh buat simpanan 10% dari simpanan bulanan untuk membeli emas atau silver. Andai gaji permulaan anda adalah RM 2500, bermakna sebulan simpanan untuk membeli emas adalah RM 250. Ini bermaksud anda memerlukan 2 atau 3 bulan untuk membeli sekeping dinar. Namun jika anda tidak mampu untuk menunggu lebih lama, maka anda boleh membuat pilihan kedua iaitu silver. Silver dan emas kedua-duanya adalah metal yang sentiasa mendapat permintaan. Sama ada melabur emas atau silver, anda tetap telah melakukan satu pelaburan yang baik dan ianya mudah cair. Jika anda memiliki emas, ianya boleh digadai untuk mendapatkan wang bagi tujuan lain. Boleh lihat post saya sebelum ini berkaitan teknikmengumpul emas.

Tambahan pula emas dan silver bersifat anti inflasi berbanding dengan wang fiat yang kita simpan. Jika berlaku penurunan harga emas, ianya adalah bersifat sementara walaupun mungkin harga itu berada pada kedudukan flat sehingga 3-4 tahun.

pelaburan terbaik terkini

Pelaburan Terbaik ketiga – Tabung Haji

pelaburan terbaikPelaburan di tabung haji juga adalah pelaburan yang baik untuk anda. Selain untuk tujuan mendaftar untuk menunaikan haji, anda juga bakal memperolehi dividen antar 4-6% setahun. Nilai dividen telah siap ditolak dengan kadar zakat sebanyak 2.5%. Anda tidak lagi perlu memikirkan pembayaran zakat berbeza dengan pelaburan emas dan ASB. Pelaburan Tabung Haji juga adalah pelaburan yang berisiko rendah.

Pelaburan Terbaik keempat – Hartanah

pelaburan terbaikPelaburan hartanah adalah pelaburan yang memerlukan kos yang agak tinggi. Jika anda seorang kakitangan awam, anda ada kelebihan untuk membeli rumah pertama dengan menggunakan pinjaman perumahan kakitangan awam tanpa mengeluarkan kos sendiri. Berbeza dengan pinjaman perumahan di bank konvensional yang hanya memberikan 90% pinjaman dari nilai sebenar rumah.

Untuk membeli sebuah rumah atau premis atau tanah, anda memerlukan sejumlah wang yang besar untuk bermula. Namun, pulangan dari pelaburan hartanah juga adalah sangat berbaloi. Hartanah itu boleh di sewa dan anda akan mendapat cashflow setiap bulan di samping peningkatan nilai hartanah tersebut. Namun hartanah memiliki risikonya tersendiri. Sebelum membeli hartanah anda perlu membuat perancangan yang teliti terutama berkaitan dengan lokasi hartanah tersebut. Lokasi sangat penting untuk menentukan nilainya di masa hadapan.

Kesimpulan

Sebenarnya ada banyak lagi pelaburan yang boleh dilakukan seperti pelaburan untuk berniaga dan pelaburan saham. Namun seperti yang saya katakan pada permulaan post tadi, kita sebaik-baiknya bermula dengan pelaburan yang paling minima risiko kerugiannya. Jadi diharapkan post ini dapat membantu pembaca untuk memilih pelaburan yang terbaik.

 

 

(Visited 497 times, 1 visits today)
share
4 Responses

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge