musim durian

Musim durian dah tibe

Musim dor​oyan dah tibe dah kome oii. teman nengok kat tv dan facebook bukan main lagi harge doroyan murah-murah. Ada teman call mak teman katenye dekat kampung gajah Pasir Salak RM 3 je sebijik. Itu belum lagi kat tempat lain doroyan berlambak-lambak dan bermacam jenis. Doroyan ni rasanya semua orang tau adalah raja segala buah. mane idaknya dialah satu-satunya buah berduri tajam penuh satu badan..

musim doroyan dah tibe

Doroyan ni jarang-jarang jumpa orang yang tak suke. Tapi teman sendiri pun tak le kemaruk sangat. kalau jumpe teman makan, tapi tak mencari sangat. Mungkin sebab sejak kecik dah makan sampai jemu.

Kampung teman banyak dusun doroyan dengan manggis. Jadi dulu masa kecik-kecik bila tibe musim doroyan memang kampung beraya dengan doroyan sampai kalau nampak doroyan luruh walaupun bukan tanah sendiri main ambik je. Orang kampung pun tak kisah.

Tapi la ni dah berubah. Banyak dusun doroyan dah kene tebang di tanam dengan sawit.

​Ancaman kepada doroyan

Pokok kelapa pulak boleh dikatakan hampir tiada di sepanjang jalan kat kampung teman sekarang ni. Kalau tidak, dulu kelapa sawit ni adalah satu sumber ekonomi kepada orang kampung teman.

Kalau dusun buah-buahan rezekinya ikut musim. Tapi kelapa bila-bila masa je orang kait dan jual. Tapi sekarang hanya sawit je yang ada kat kampung tu. Walaupun dipikirkan betapa ruginya buang pokok-pokok buah-buahan dan kelapa, tetapi jika diperhalusi pokok sawit lah yang banyak membawa perubahan kepada ekonomi orang kampung.

Kebun buah-buahan dan kelapa tak menjadikan orang kampung kaya, tetapi dengan kelapa sawit banyak orang kampung yang kini aku percayai sudah pun di tahap jutawan.

Musim doroyan ni akan menyebabkan asal beli je kuih mesti ada perasa doroyan huhu..kalau bukan musim doroyan biasanya pilihan perisa kuih adalah pandan. Paling teman suka adalah bubur kacang doroyan. Perghh...bermangkuk-mangkuk teman telan. Tapi sekarang ni teman dah tak boleh dah makan benda tu sebab itulah punca migrain teman..

musim doroyan dah tibe

​Anak bini hantu doroyan

Walaupun teman tak berapa kisah dengan doroyan tapi lain ceritenye dengan anak bini teman. Habis semua hantu doroyan. Ni duk kena meround ni cari doroyan. Bila keluar kat tv berita musim doroyan ape lagi melompat-lompat nak makan.

Dah anak bini nak, teman cari kan juga. Teman setakat kunyah 2-3 ulas je. Setakat ni tempat teman ni masih le mahal lagi tak lah semurah yang viral tu. Sebijik kat sini RM15 walaupun doroyan kampung. 

​Teman pulak walaupun tak berapa minat makan doroyan tapi teman gile kuih muih yang ada perisa doroyan. Asal ada perisa doroyan memang teman suke dan yang paling faveret ialah bubur kacang doroyan dan doroyan crepe.

Tapi yang macam teman cakap tadi dah tak berani nak makan bubur kacang doroyan sebab asal makan je kompom migrain. Sian teman...

musim doroyan dah tibe

Eh maleh dah teman nak menulih panjang-panjang. Kalau kome nak makan doroyan pastikan berpada pada. Doroyan ni paneh...jangan makan doroyan dengan coke ke buah manggis ke melainkan kome tu budak remaja sihat walafiat. Kalau dah berumur baik jangan dibuat.

Nanti menyesal. 

Banyak kes teman dengor sejak kecik sampai sekarang ni ramai orang meninggal lepas makan doroyan.

Kebanyakannya adalah yang mengidap penyakit kronik seperti darah tinggi, kencing manis dan jantung. Bagaimanapun apa yang berlaku adalah kehendak Allah Taala. Tapi kita kena lah ikhtiar mengelak kejadian buruk dari berlaku.

Petua orang tua jangan dilupa.

Lepas jenuh makan doroyan pastikan yang ngkome minum air yang diletakkan dalam kulit duroyan tu.

Tujuan petua tu untuk mengelakkan dari badan jadi panas. Almaklumlah doroyan...raja segala buah. nak makan pun kena berhati-hati.

 

Lagu nyanyian arwah Mr Os bila tiba musim durian..


olaoli

Musim doroyan memberi rezeki kepada orang-orang kampung hasil dari jualan dusun mereka. Walaupun musim mungkin setahun sekali, tetapi ini adalah masa yang ditunggu-tunggu oleh mereka untuk menadapatkan rezeke lebih dan juga orang ramai untuk makan doroyan.

(Visited 26 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
  • Terliur tengok gambar je pun. Berapa harga kunyit sekilo?

    • taktau la kalau jenis yang kunyit tu. Rasanya paling mahal kot.

  • durian antara buah yang kurang ‘best’ dari segi bau..

    rasanya memang ok la tetapi saya bukan hantu durian..

    makan seulas dua sudah mencukupi sama macam bro juga..

    tapi kalau lain dari durian …seperti kacang…boleh jadi hantu kacang hahahaha

    • kacang memang sedap bro..nak-nak tengah mengadap tv tengok bola..tak sedar habis satu bekas huhu

  • famili saya hantu durian.. kecuali saya seorang. hehee.. hai admin, salam blogwalking dan semoga murah rezeki ye

    • terima kasih tuan hafiz kerana sudi bertandang ke halaman teratak teman yang usang ni

  • Site Footer

    >
    Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

    Enjoy this blog? Please spread the word :)

    © 2018 OlaOli Designs. All Rights Reserved.