Belanjawan 2018 berita gembira untuk kakitangan awam - Olaoli.com

Subscribe untuk menerima post terkini dari OlaOli.com

 

First name

 

E-mail address

 

Belanjawan 2018 berita gembira untuk kakitangan awam

Semenjak 4-5 hari ni semakin luas tersebar desus desas tentang berita gembira untuk kakitangan awam bersempena dengan pembentangan belanjawan 2018 oktober ini. Lebih kurang 3 minggu lagi budget akan dibentang dan hint yang diberikan oleh DS. Najib membuat kakitangan awam tertanya-tanya, apakah berita gembira itu?? Termasuk lah aku yang mengeluarkan tanda tanya dikepala..dapat bonuskah?

belanjawan 2018

Belanjawan 2018 untuk kakitangan awam

Sebagai seorang kakitangan awam yang dah 10 tahun berkhidmat dan bergred 44 cewah!!!..memang setiap tahun akan ternanti-nanti apakah imbuhan yang akan diberikan oleh kerajaan. Almaklumlah setiap kali nak akhir tahun ni banyak kos yang diperlukan yang lebih besar dari kos hari raya. Kos persekolahan anaklah yang paling besar. Kena pulak bila ramai anak yang bersekolah. Misalnya anak aku 4 orang bersekolah, 3 sekolah rendah dan 1 tadika. nak kena beli buku teks lagi untuk anak-anak. Tambah lagi dengan buku latihan kerja yang setiap tahun perlu dibeli sebab habis guna. Kos beli buku ni memang besar tapi nak buat macam mana buku teks disekolah tidak mencukupi maka ada golongan ibu bapa yang terpaksa beli buku teks untuk anak mereka.

Apakah berita gembira untuk kakitangan awam itu?

Setakat ni semua orang taktau apakah berita gembira yang dimaksudkan itu melainkan orang yang membuat belanjawan 2018 itu. Namun ianya boleh diagak apakah kemungkinan imbuhan yang untuk kakitangan awam terutama orang yang pandai mengagak seperti aku huhu..

Jadi disini ada beberapa kemungkinan:

Pertama – Bonus, samaada sebulan atau setengah bulan gaji. Jangkaan aku adalah sebulan gaji dan bonus akan dimasukan mungkin 2 kali iaitu bulan 12 dan bulan 1. (kelebihan bonus kerana jumlah yang besar masuk sekaligus dan menyelesaikan masalah untuk sementara sahaja)

Kedua – Kenaikan tangga gaji sekurang-kurangnya 1 tangga gaji + bantuan khas RM500. Cuma tak pasti bila pula kenaikan tu. Kalau sebelum ni didalam budget 2016, kenaikan 1 tangga gaji adalah pada bulan Julai. Kelebihan kenaikan gaji ni adalah ianya tetap setiap bulan. Maknanya tahun 2018 kita akan dapat 2 kenaikan gaji.(aku suka yang ni)

Ketiga – Bantuan khas RM500. Aku yakin adalah kemungkinan kecil jika hanya pemberian bantuan khas RM500. Kenapa? memandangkan pilihanraya ke 14 yang mesti diadakan selewat-lewatnya bulan 9 tahun hadapan, maka kemungkinan ketiga(bantuan khas) ini adalah kecil. Namun andai/jika pilihanraya ke 14 boleh dilakukan akhir tahun hadapan maka pilihan ketiga ini adalah berpotensi besar untuk kakitangan awam seperti sebelum-sebelum ini.

belanjawan 2018

Dah 10 tahun sebagai penjawat awam dan telah melalui 2 kali pilihanraya dari 2 pemimpin yang berbeza, tidak sukar untuk mengagak apakah berita gembira yang dimaksudkan. Cuma kalaulah tak dapat seperti apa yang kita jangka dan harapkan jangan pula marah dan memaki hamun.

Keadaan ekonomi tengah tak sedap ni dengan kos kehidupan yang tinggi memang terasa terhimpit terutama golongan berpendapatan rendah. Bantuan BRIM yang diterima oleh golongan tersebut pada aku tidak mencukupi untuk menampung kenaikan kos. Diharap juga supaya nanti akan ada instrumen bagaimana mengawal kenaikan kos dan mengelak dari pembaziran wang negara kepada perkara yang berisiko dan tidak menguntungkan.

 

#Update : nampaknya apa option jangkaan aku adalah meleset sama sekali. Budget kali ini adalah budget pilihanraya juga namun menyasarkan golongan M40 yang kemungkinan dari kajian dibilik perang pilihanraya menunjukkan M40 golongan yang kuat menyokong gabungan BN berbanding penjawat awam yang dikatakan lebih dari 70% telah beralih kepada lawan di PRU 13. Bagaimanapun bersyukurlah atas apa yang ada(diberi) kerana kerajaan masih memberi bantuan RM 1500 kepada semua penjawat awam yang diberi sebanyak 2 kali.

 

 

(Visited 174 times, 1 visits today)
share
2 Responses

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge