Nak sewakan ikut bilik atau sebuah rumah? - Olaoli.com

Subscribe untuk menerima post terkini dari OlaOli.com

 

First name

 

E-mail address

 

Nak sewakan ikut bilik atau sebuah rumah?

Assalamualaikum apa khabar semua.

10 hari tanpa sebarang post, kali ni post berkaitan pendapat yang ingin aku kongsikan kepada tuan-tuan rumah yang hendak menyewakan rumah tetapi masih belum mampu untuk membuat keputusan samaada disewakan sebuah rumah kepada satu penyewa atau sewakan ikut bilik.

Sebenarnya dah agak banyak mesej diterima yang bertanya tentang manakah lebih baik antara 2 pilihan yang telah aku nyatakan di atas. Beberapa pembaca juga menghubungi meminta contoh surat perjanjian yang boleh mereka guna dan edit mengikut kesesuaian masing-masing. So dengan rajinnya aku menggodek emelmatik percuma setahun untuk sediakan satu landing page yang sangat sederhana untuk sesiapa yang nak download contoh perjanjian yang dah aku gunakan di perjanjian sewa rumah

Nak sewakan sebuah rumah atau ikut bilik?

Aku rasa boleh menjawab soalan ini kerana berpengalaman menyewakan dengan kedua-dua pilihan tersebut. Mula-mula aku senaraikan kelebihan kedua-dua pilihan itu.

sewakan ikut bilik

Kebaikan sewakan sebuah rumah:

  • mudah untuk membuat perjanjian kerana hanya satu penama sahaja untuk mewakili setiap orang yang tinggal dirumah tu.
  • kita meletakkan kesemua tanggungjawab hanya kepada seorang penama dan kalau ada kerosakan barang memang kita tuju terus tanggungjawab kepada penama tersebut.
  • tidak ada risiko konflik (pergaduhan) antara penyewa yang jika berlaku pening kepala tuan rumah dibuatnya.

sewakan ikut bilik

Kebaikan sewa ikut bilik:

  • rumah anda berkemungkinan kecil untuk kosong tanpa penyewa. Sebab sekurang-kurangnya akan ada seorang penyewa dan ini menjamin cash flow anda sentiasa ada.
  • sewa ikut bilik lebih menguntungkan kerana anda boleh cas berdasarkan jenis bilik. Untuk master room anda mungkin boleh kenakan cas sehingga 2 kali ganda dari bilik lain kerana bersaiz lebih besar dan mempunyai tandas sendiri. Biasanya hasil sewa ikut bilik lebih besar dari sebuah rumah.
  • kerosakan/kotor rumah tidak menyeluruh kerana kebiasaanya penyewa adalah tidak sekepala dan masing-masing dengan cara sendiri.

 

Ok di bawah ni pula adalah kelemahan kedua-dua pilihan tersebut.

Keburukan sewa sebuah rumah:

  • jika ada kerosakan kebiasaanya bersifat menyeluruh di rumah tersebut kerana sikap ‘sekepala’. kalau dah lihat dapur kotor atau ada kerosakan, percayalah ruangan lain pun lazimnya akan ada juga kerosakan.
  • ada masanya jika penyewa telah keluar, untuk mendapatkan penyewa baru akan mengambil masa mungkin seminggu dua minggu bagi sesetengah kawasan. so jika berlaku macam tu cash flow korang mungkin terganggu sikit.

Keburukan sewa ikut bilik:

  • kebiasaanya akan ada konflik ketidakpuasan hati antara penyewa-penyewa. Biasanya benda ni berlaku apabila berkaitan dengan bil elektrik, air, maintenance dan kerosakan. Kadanag-kadang ada penyewa berasakan tidak adil untuk bayar sama banyak sedangkan penggunaan elektrik dan air mereka adalah sedikit. Tak pasal-pasal hujung bulan sampai lah whatsapp cerita pasal tak puas hati memasing.
  • jika sewakan sebuah rumah, bayaran sewa akan masuk sekaligus dan mudah nak trace. so hujung bulan bukak akaun bila lihat sewa rumah dah masuk maka dah selesai. Berlainan dengan sewa ikut bilik kerana penyewa-penyewa bayar pada tarikh dan masa yang berbeza.

Itulah beberapa kebaikan dan keburukan berdasarkan experience sendiri yang dapat dikongsikan. Pada awal-awal dulu aku sewakan rumah ikut bilik sebab cash kita dapat lebih besar. Tapi dari mengalami beberapa kepayahan seperti yang aku sebut kan di atas, selepas dari itu aku cari penyewa yang nak sewa sebuah rumah walau pun cashflow sedikit rendah.

Tak larat nak layan kerenah penyewa-penyewa. Itu belum lagi bila ada laporan dari penyewa yang mengadu sipolan-sipolan bawak balik boyfriend la kawan la buat bisingla..tak larat den nak layan setiap bulan benda-benda begitu. Namun kalau dapat penyewa-penyewa yang sama-sama bagus insyaallah takde masalah.

(Visited 94 times, 1 visits today)
share
5 Responses

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge