Makanan Frozen Food Untuk Keluarga | Olaoli.com

Subscribe untuk menerima post terkini dari OlaOli.com

 

First name

 

E-mail address

 

Makanan Frozen Food Untuk Keluarga

Makanan Frozen Food

Post kali ni aku nak sembang pasal makanan pulak ye. Bukan pasal makanan di hotel, Chef wan masak ka, makanan di pasar malam ka tapi pasal makan yang disejuk beku atau makanan frozen food. Frozen food dengan frozen throne war craft tak sama ye. Sekarang ni di hypermarket dah berlambak boleh jumpa produk frozen food ni. Macam-macam jenis masakan dari macam-macam pengeluar. Makanan frozen food ni konsepnya korang perlu ada microwave untuk memanaskan masakan tu sebelum boleh dimakan. Kalau di oversea memang jadi kebiasaan mat saleh sebab depa ni malas tak rajin macam kita memasak.

makanan frozen food

Aku ada beli sebab saja nak rasa kualitinya. Aku test beli nasi lemak, nasi berlauk kari dan nasi dengan rendang daging. Balik rumah masukkan dalam microwave 5 minit je. Harga setiap satu bekas antara RM 5 ke RM 7. Dari segi rasanya, biasa-biasa je. Dan terus aku teringat, rasanya menyamai makanan yang kita makan dalam flight air asia atau MAS. Mungkin juga makanan dalam flight tu kaedahnya frozen food juga kot. Makanan tu tak rasa fresh. Kalau dibandingkan dengan nasi lemak yang dijual kat gerai tepi jalan, memang aku katakan nasi lemak frozen food ni tak sedap. Tak padan dengan harga yang 5-6 kali ganda lebih mahal dari nasi lemak biasa.

Kelemahan makanan frozen food

makanan frozen food

Pada pendapat aku, makanan frozen food ni juga tidak baik untuk kesihatan. Sebab makanan tu dimasak dan kemudian dibekukan untuk tempoh yang lama. Bayangkan nasi lemak tu berlauk daging ayam dan berminyak kemudian dibekukan sehingga berminggu-minggu sebelum dimakan. Sedangkan makan masakan yang baru dimasak pun kita dinasihatkan doktor supaya mengwal kuantiti, ini kan pula makanan yang dimasak lama mungkin sampai berbulan. Tapi sekarang ni memang makanan frozen food mendapat permintaan yang tinggi sebab orang Malaysia dah kurang masa untuk memasak. Lagipun kesibukan menyebabkan para ibu tidak dapat pulang ke rumah untuk masak makanan untuk keluarga. Jadi anak-anak di biasakan oleh ibu bapa dengan makanan frozen food yang dibeli banyak sebagai stok makanan di rumah. Selain nasi dan lauk pauk, pelbagai kuih muih frozen food juga terdapat banyak dipasaran. Misalanya yang pernah isteri aku beli seperti karipap, donut, keropok lekor dan muffin cake. Kaedahnya juga sama, di masukkan kedalam microwave sebelum dihidang untuk dimakan. Kadang-kadang frozen food ni menjadi pilihan dalam penyediaan menu untuk bersahur sebab ia mudah dan tidak mengambil masa yang lama.

Apapun terpulang kepada kita untuk memilih jenis makanan untuk keluarga. Mungkin sesekali kita tiada masa untuk masak di rumah, maka frozen food pilihan yang terbaik. Pendapat aku pula, ia tidak sesuai untuk diamalkan setiap hari untuk dijamu kepada anak-anak. Adalah lebih baik merancang masa untuk menyediakan makanan yang dimasak sendiri kerana itu adalah lebih baik untuk pembesaran anak.

(Visited 413 times, 1 visits today)
Please follow and like us:
share
3 Responses

What do you think?

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial

Enjoy this blog? Please spread the word :)

RSS
Facebook
Google+
http://olaoli.com/makanan-frozen-food">
Instagram